2021, Renske Raalte
Wijk vol waarde heeft een positief effect op deelnemers. Zo stabiliseert hun thuissituatie, wordt hun netwerk groter en verbetert de mentale en fysieke gezondheid. Samen bouwen deze deelnemers hun wijk op. Ook voor de wijk zijn de effecten positief. Wijkbewoners zien een verbetering in leefbaarheid, veiligheid en sociale cohesie. Een Wijk vol waarde!
Als je naar marketing strategieën kijkt, dan is het de moeite waard om Purpose mee te nemen in je strategie. Het blijkt dat het naleven van een maatschappelijk doel een doorslaggevende factor is in een beslissingsproces van (potentiële) klanten. Houd dit gegeven in je gedachten en lees mee hoe dit principe aan de basis ligt van de opzet van de Instapeconomie en AlleKanten.
Het begon allemaal in een van de vele overleggen die gevoerd worden binnen de gemeente.. een aantal knappe koppen bedachten een nieuw concept: de Instapeconomie. Want wat bleek nadat gemeente Den Haag een belronde had gedaan langs de ruim 19.000 bijstandsgerechtigden? Het overgrote deel kon niet binnen korte tijd aan het werk. En dat riep een vraag op: Wat te doen met deze groep? Er vormde zich een plan, om in kwetsbare wijken te kijken of bewoners zelf met integrale begeleiding ingezet zouden kunnen worden op werk wat blijft liggen. Werk wat wij met elkaar niet als economisch werk hebben gedefinieerd. Denk aan vuil prikken in de wijk, melding maken van groot afval, etc.
In Bouwlust, ging de eerste pilot Instapeconomie van start. Een klein wijkje in Den Haag Zuidwest, met weinig voorzieningen en een concentratie van mensen met problemen zoals hoge schulden, geen werk en wat dies meer zij.
Er werd ook een locatie -een buurthuis- geopend, AlleKanten. Met allerlei partners werd samengewerkt om aanbod voor de buurt op te zetten. Wat dit buurthuis anders maakte dan de vele anderen in het land: het buurthuis werd gebouwd door de buurtbewoners, en daar krijgen ze een vergoeding voor. Wijkbewoners in langdurige bijstand situatie kregen een maatschappelijk baan, een baan die waarde toevoegt aan de buurt en de ontmoetingsplek. Ook met begeleiding, maar toch. De Instapeconomie was geboren.
AlleKanten kreeg al gauw bekendheid en verscheen in verschillende media. De locatie bloeide uit tot een plek waar honderden buurtbewoners per week hun weg heen weten te vinden. Bewoners van verschillende afkomst en cultuur, met elkaar in contact en met de gemeentelijke diensten die inmiddels ook spreekuur houden op locatie.
Wat is nou het succes van zo’n bloeiende ontmoetingsplek? Een van de dingen is de zakelijke insteek. Wil zo’n plek een succes zijn, dan moet het ook vermarkt worden. En daar komt de P van Purpose om de hoek. Want mensen, ondernemers, partijen dragen graag bij aan een zakelijk initiatief wat gestoeld is op Purpose. Organisaties kunnen het pand gebruiken om dienstverlening aan te bieden, en doen dat liever bij AlleKanten dan bij een zaal zonder ziel. Woningbouwcorporaties zijn liever betrokken bij een initiatief als de Instapeconomie, die zorg draagt voor schone binnentuinen, maar ook mensen aan werk helpt.
Na enige tijd werd het 1e onderzoek naar de pilot Instapeconomie gedaan, door onderzoeksbureau Purpose. Het resulteerde in een prachtig rapport, waarin vooral de baten op de individuele levens geprezen wordt. U kunt het hieronder downloaden bij interesse. En vergeet niet de P van Purpose in uw marketingstrategie, het is niet alleen nobel, maar levert ook wat op! Nieuwsgierig?